Followers

Tuesday, October 16, 2012

Virkmönster: Duschboll i Bambugarn / Bath puff

For English pattern scroll down

Igår var jag på stickcafé på Ullcentrum. Där var det flera stycken som stickat och virkat disktrasor i bambu, och tyckte att dessa var (nästan) lika bra som trasor i lin. Enda skillnaden var att trasorna i bambu inte torkade lika snabbt. Givetvis blev jag sugen på att testa J Restgarn i Ullcentrums Bomboo soft (100% bambu) hade jag hemma. Men eftersom jag nyligen virkat mig tre trasor i lin så tänkte jag att jag istället kunde virka en duschboll. De är mycket enkla att göra och tar inte heller speciellt lång tid att göra. Jag hade lite olika mängd garn kvar i olika färger, så mönstret är skrivet efter den orange bollen som var på 50g, samma som ett nystan. Har givetvis inte hunnit testat dem ännu, men de blir väldigt mjuka och sköna och verkar även passa till känslig babyhud.
Garn: 50g Bamboo
Virknål: 3½ - 4 mm (lite beroende på handlag, man får inte virka för hårt)
Lägg upp 5lm och slut till en ring med 1sm
Varv1: i ringen virkas 3lm (=1:a stolpen), 14st =totalt 15st, slut varvet med 1sm i 3:e lm
Varv2: 3lm (=1:a stolpen), virka 5st i varje st från föregående varv =75st, slut varvet med 1sm i 3:e lm
Varv3: 3lm (=1:a stolpen), virka 3st i varje st från föregående varv =225st, slut varvet med 1sm i 3:e lm
Varv4: 3lm (=1:a stolpen), virka 3st i varje st från föregående varv =675st, slut varvet med 1sm i 3:e lm
Fäst lösa trådar. Gör en snodd av resterande garn.


Bath puff
Yarn: Bamboo Soft, 100m/50g, from Ullcentrum
Hook: 3½ - 4mm (crochet loosely)
Ch 5 sl st in first ch to make ring
Rnd 1: ch 3 (counts as dc), 14dc in ring, join with sl st in top of beg ch-3 = 15dc
Rnd 2: ch 3 (counts as dc), 4dc in same st as joining, *5dc in next dc*, repeat, join with sl st in top of beg ch-3 = 75 dc
Rnd 3: ch 3 (counts as dc), 2dc in same st as joining, *3dc in next dc*, repeat, join with sl st in top of beg ch-3 = 225 dc
Rnd 4: ch 3 (counts as dc), 2dc in same st as joining, *3dc in next dc*, repeat, join with sl st in top of beg ch-3 = 675 dc
Fasten off. Make a twist of the remaining yarn

No comments:

Post a Comment